נועם טלמון - פיתוח קול               



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


טון ואוברטון

דף הבית >> טון ואוברטון


 




איכות הטון מצביעה על איכות הכלי ומצבו 
איכות הטון קשורה באוברטון 
האוברטון הוא מבחינת אינדיקציה לאיכות הטון 

טון ללא אוברטון 
הוא כמו פרח ללא ניחוח.
 
טון ואוברטון. 

בדרך כלל, הדבר הראשון שעושים כאשר בוחרים כלי נגינה הוא להעריך את צלילו,
את איכות הטון שהוא מפיק.

 
אם אינך מרוצה מכלי הנגינה אתה בוחר אחד אחר, לנו, אין את הלוקסוס הזה,
אך יש לנו את היכולת להשביח את הטון, ובעקבות כך לשדרג את המערכת כולה.
 
אפשר לומר שפיתוח קול הוא התייחסות לטון ולאיכותו.
 
לאיכות הטון מרכיבים רבים לדוגמא, החומר ממנו עשוי הכלי, המבנה שלו,
החומר מהם עשויים המיתרים - בכלי מיתר- וכדומה.
 
אצלנו הכלי הוא נתון, אנו עשויים בשר ודם וגם חללי התהודה שלנו הם נתון,
מבנה הגולגלת אינו משתנה וחללי האף אינם משתנים. גם המיתרים הם נתון.
אז מה יכול לגרום לטון להשתבח, להשתנות, לגדול, להתפתח, מהוא למעשה הנתון המשתנה ? 
 
נדמיין לעצמנו אדם המפיק טון יבש שטוח בעל ויבראציה מועטה. לאחר כמה חודשי אימון
איכות הטון שלו השתנתה וכעת הוא מפיק טון עשיר ובעל ויבראציה מלאה.
אם אמרנו שהשלד הוא נתון, נסיק ששינוי איכות הטון לא נבע משינוי בשלד או במיתרים עצמם
אלא השינוי נובע מתוך התארגנות חדשה של הגוף לקראת הפקת צליל.
 
למעשה השבחת הטון לא יכולה להתרחש ללא פעולת שרשרת, מכיוון שהגוף
הוא יחידה אורגנית, שינוי במקום אחד גורר שינוי במקום אחר.
 
לכן, השבחת הטון תשפיע בהכרח על ההתארגנות הגופנית להפקת הצליל.
התארגנות שונה, היא שינוי ברמת מערכת העצבים והמוח וכוללת מרכיבים רבים
לדוגמא הנשימה, הויבראציה, התבניות, הרגישות הפנימית, תפיסה מנטאלית של
התהליך, החוויה הגופנית שחווה המתרגל עם הטון, וכדומה.
  
לעומת כלי הנגינה הדוממים, חסרי החיים, אצלנו הכלי עצמו חי. וכאשר אנו
מדברים על טון המופק מהגוף האנושי, אנו מדברים על קואורדינאציה בין
שלושה אלמנטים, הנשימה, הויבראציה, והתבניות.
 
לכן כאשר אתה מתייחס לקול או לטון, המילה עצמה רק מצביעה על תוצאה
הנובעת מקואורדינאציה בין שלושה אלמנטים המקיימים ביניהם יחסי גומלין בכל רגע נתון.
הבנת כל אלמנט בנפרד ובחינתו בייחס לאחר, מובילה להבנה כיצד הקול מתפקד
וכתוצאה מכך לשיפור איכות הטון.   
 
למעשה עבור כל טון ישנה התארגנות גופנית. זאת אומרת, הגוף מתארגן לקראת צליל גבוה
אחרת מאשר לקראת צליל במקום נוח, ושים לב אלו אינם שינויים גדולים הם דקים ומצריכים רגישות גדולה.
 
כל טון מכיל בתוכו את כל שאר הטונים - מתוקף תופעת האוברטון הפיזיקאלית.
 
איכות הטון תקבע על ידי היכולת של המיתר לרטוט לפי צורכו.
יכולת זאת תלויה בקאורדינאציה שבין התבנית, האנרגיה והויבראציה.
במידה וההתארגנות היא כזאת המונעת מהמיתר לרטוט או מפריעה למיתר לרטוט,
הטון יפגע וישמע שטוח, חסר עומק, חסר אוברטונים וכדומה.

לכל כלי נגינה יש צבע, צליל, מיוחד משלו. הצבע נקבע על-ידי כמה פרמטרים
שאחד מהם - שהוא מעניינינו - הם האוברטונים שהכלי מפיק.
 
קישור לערך- אוברטון - ויקיפדיה.
 
להעשיר את הקול משמע, הוויבראציה חופשיה להתפשט לחללי התהודה
וכל חלל מפיק את האוברטונים האופיניים לו. 
 
איכות הטון נמדדת מכמה היבטים: בהמצאותם של אוברטונים, ביכולתה
של הויבראציה לנוע בחופשיות לחללים השונים, בהרגשה הפנימית הנינוחה של המתרגל.
 
כאשר מתקיימת הרמוניה בין הנשימה ובין הויבראציה, אין הרגשה של דחיפה ואין
הרגשה של החזקה. ההרגשה היא כאילו הטון אוחז בי ולא אני בו. וישנה הרגשה
שהטון ממלא אותי ולא מרוקן אותי.
 
לכל חלל תהודה יש את האוברטונים המודגשים על ידו כאשר הוא רוטט.
סך כל הויבראציה המוקרנת לחללים וסך כל האוברטונים המופקים על-ידי החללים
כאשר הויבראציה מוקרנת אליהם קובעים את צבע הקול האינדוידואלי.
 
כפי שאמרנו לכל כלי נגינה יש את האוברטונים האופינים לו המודגשים על ידו.
 
המצב האופטימאלי הוא שהויבראציה יכולה להקרין לכל החללים ללא הפרעה.
המצב בפועל הוא, שישנם מעט מאד כלים במצב אופטימאלי.
 
טון נוצר כתוצאה משחרור האנרגיה הנאגרת בנשימה, האנרגיה יוצרת ויבראציה,
הויבראציה מוקרנת לחללי התהודה. לכן טון אינו תוצאה של לחץ שרירי כלשהו.
   
הטון תומך בנשימה והנשימה בטון. מתוך הויברציה בוקע הטון, מתוך הטון בוקע האוברטון.
 
מיתרי הקול נשלטים על ידי הכוונה ולא על-ידי שימוש בכוח שרירי או כוח הנשימה.
 
התחושה הפנימית היא, שטון מתחיל בהפרדת מיתרי הקול ולא על ידי דחיפת האוויר
בלחץ כנגדם, החזקת טון מסוים לאורך זמן, הוא המפתח להבנה, ויצירת אוברטון.
 
תנועה בלתי נגמרת מטון לטון דרך הויבראציה, נקראת לגאטו והיא נעשית באמצעות הכוונה.
 
אל תשלוט בטון תן לו לשלוט בך.
 
קשה להחזיק צליל ארוך על טון מסוים בלתי משתנה. הטבע של הקול רוצה לעלות או לרדת.
 
לכל טון התחושה הספציפית לו.
 
טון הוא דבר נע או עומד ? הוא חי או דומם ?
 
אוברטונים נוצרים באופן טבעי כאשר יש שפע של ויבראציה ולא על-ידי מיקום הקול.
 
הצליל מתקיים כל זמן שהויבראציה מתקיימת ולא על ידי תפיסת התבנית.
 
ההרגשה הפנימית היא שאין שינוי בשחרור האנרגיה וגלי הויברציה, בין אם מפיקים טון אחד או שרים סולם. אין קפיצות בגרון ואין כיווץ של שרירי הצוואר. 

 
 
Top page כל הזכויות שמורות . 
לייבסיטי - בניית אתרים