נועם טלמון - פיתוח קול               



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


חללי תהודה

דף הבית >> חללי תהודה






חללי התהודה. 

חלל התהודה הראשון היא כיפת הגולגולת. למרות שאינה נחשב חלל
מבחינה אנטומית עבורנו היא נחשבת ככזאת, מכיוון שישנה
הרגשה וסאונד ספציפים כאשר הויברציה מוקרנת ופוגעת בכיפת הראש.
בנוסף שים לב שהגולגלת בכללה היא עצם גדולה מאד.  





באופן כללי השאיפה שלנו תהיה שהויבראציה תפגע בחומר קשה קרי עצם.
במידה והויבראציה נתקעת ברקמות רכות, היא נעלמת. לכן התבניות  הן חשובות
מכיוון שהן אלו המאפשרות לויבראציה לנוע בדרך הנכונה כך שתפגע בעצמות. 
 


הרזונאנס השני הוא חלל האף, הוא רזונאנס אנטומי. 
זה חלל מורכב - שים לב עד כמה עמוקים החללים,
אנו בדרך כלל תופסים את האף מבחוץ.






שים לב שהחייך העליון הוא עצם. וכמו שאמרנו אנו רוצים
שהוויבראציה תפגע בעצמות.
שים לב שישנם עוד חללים בתוך מבנה האף עצמו.  






התבונן שחלל האף מתחבר ללוע. 


 

התבונן שחללי האף כוללים את המצח 
ואת הלחיים. 




טוב לזכור תמונות אלה באופן מנטאלי כדי ליצור מפה פנימית.
 



החלל הבא הוא הפה. 

 


שינוי בחלל הפה יצור שינויים בסאונד. 

השיניים והחייך הקשה, הן עצמות.

היחסים בין השרירים השונים מהווים את התבניות השונות.
 
הפה הוא גם חלל מקשר בין חללי הגרון לבין חללי האף.
 

 



החלל הבא הוא הגרון.



כל הלרינקס רוטט כולל העצם שרואים בתמונה.
היכולת לארגן את הגרון כך שהויבראציה תפגע בעצם,
והעצם עצמה חופשיה לרטוט, היא בעלת חשיבות רבה.


החלל הזה מושפע מאד מהפוזיציות השונות של הלשון
וזאת בגלל הקירבה והחיבור ביניהם. 





שים לב שהעצם - Hayoid נמצאת ממש מתחת ללשון והעצם מחוברת לאפיגלוטיס.


כל מתח בבסיס הלשון יגרור אחריו הפרעה או מניעה בויבראציה.



כל המבנה הזה נקרא לרינקס The voice box - ההגדרה הזאת מתאימה יותר לצרכינו.
העצם למעלה היא   hayoid.




מבט מאחור.


שליטה טובה בכל השרירים המקיפים את הלרינקס ושליטה בלשון
חשובים להעשרת הויבראציה הקולית בדיבור ושירה,
והיא בעלת חשיבות מכרעת ב
Throat singing.
 


בית החזה - חלל תהודה זה מתחיל מהצלע העליונה בקו הכתפים וכוללת 
את כל הצלעות והסטרנום. כפי שאמרנו השאיפה תהיה שהויבראציה תפגע בעצמות.
יש לפתח רגישות לשרירים הנמצאים בין הצלעות ולתנועתם.  








 


מכיוון שהצלעות קשורות לעמוד השידרה, ליציבה יש משמעות רבה
ביכולת הצלעות לנוע בחופשיות. הצלעות קשורות גם לתנועת הסרעפת
הקשורה מצד אחד לתנועת הנשימה ומצד שני יש לה קשר
לפסואס, הקשור ביציבה. 


פסואס








חללי תהודה סיכום. 


אפשר לדמות את הגוף לרמקול המורכב מחמישה אלמנטים, המקבילים לרזונאנסים השונים.  

(בדוגמא יש רק ארבע רמקולים )




ראש - High Freqencies
אף -   High Mid Frequencies 
פה -   Mid Frequencies
גרון -  Low Mid Frequencies 
חזה - Bass Frequencies 

כל רזונאנס הוא רמקול בפני עצמו בעל גוון ספציפי.
כל רזונאנס מפיק צבע אופייני לו הנובע מהמבנה, מהחלל,
ומהאוברטונים המודגשים באופן טבעי באותו רזונאנס.
סך כל הרזוננאנסים מפיקים את הסאונד השלם.
פגיעה באחד הרזוננסים תפגע בסאונד הכולל. 

חמשת הרזונאנסים הם כמו חמשת הצבעים הבסיסים של הצייר,
מהם הוא יוצר על ידי ערבוב ושילוב את כל הגוונים וגווני הגוונים. 

התבנית היא הקובעת להיכן הויבראציה מוקרנת.
לכן אי אפשר לדבר על חללי התהודה ללא הקשר לתבניות השונות. 

היכולת להקרין את האנרגיה הקולית לכל חלל בנפרד
מפתחת את השליטה בתבניות, דבר הדורש התארגנות מודעת,
כך שהדבר מתבצע על פי הרצון.
היא גם מאפשרת בשלבים מאוחרים יותר ליצור שינויים בסאונד - צבעים - 
על ידי שילוב או סגירת הרזונאנסים.  

זמר או שחקן המסוגל לשלוט בחללי התהודה השונים יכול ליצור לו
את הסאונד הרצוי למקרה מסויים. לדוגמא דמות בעלת קול חד וגבוה,
או נמוך ועגול, או חודר וכדומה. מכיוון שהוא מבין מה הוא עושה,
המבצע יוכל לחזור על הצבע שיצר בכל עת שיחפוץ. 

אפשר גם להשוות את החללים השונים לאקוליזר
כל חלל הוא ערוץ בו האמן מעצב את הסאונד. 

בעיות הקשורות לחללי התהודה, קשורות בדרך כלל בתבניות שאינן מאפשרות לויבראציה
להגיע לחלל תהודה כזה או אחר, בגלל התארגנות לקוייה. תבניות כאלו פוגעות ברמת הסאונד,
ראה דוגמת הרמקול, הסאונד הכללי נפגע.

חלל סתום הוא חלל שהויבראציה אינה יכולה לחדור אליו
זהו חלל הנמצא מחוץ לתודעתו של האדם,
הוא אינו מרגיש אותו לא פיזית ולא תחושתית. 

פתיחה של חלל סתום היא שינוי בתודעה, בהרגשה הפיזית, ובסאונד הכללי.
הדרך היא היכולת ללמוד ליצור תבנית חדשה או במילים אחרות להתארגן אחרת.  

השינויים בסאונד עבור השחקן והזמר אמורים לנבוע מתוך היכולת להעצים ולהחליש את הויבראציה
ומהיכולת להקרין את הויבראציה דרך התבניות לחלל או החללים בהם הוא בחר.

 
 
Top page כל הזכויות שמורות . 
לייבסיטי - בניית אתרים