נועם טלמון - פיתוח קול               



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


התנועה כתבנית

דף הבית >> התנועה כתבנית






התנועה כתבנית.
 
כל תנועה ווקאלית היא תבנית שרירית אופיינית שאנו יכולים לזהות בנקל,
כאשר או מתבוננים בתצלום אפשר לזהות ברוב הפעמים איזו תנועה ווקאלית
האדם מפיק הכוונה: A E I O U
 
התבנית חלקה הקטן נראה בחוץ אך היא כוללת את התארגנות כל השרירים הקשורים בחללי התהודה,
קרי, כל השרירים מהסרעפת ומעלה. 
 
התבנית השרירית והקול שזורים זה בזה. בעיות קוליות רבות נובעות מתבניות שאינן מאפשרות
לויבראציה להתפשט בחללי התהודה או מאפשרות לויבראציה להתפשט רק לחלק מחללי התהודה.
 
התבניות יכולות להיות כאלו שאינן מאפשרות למיתרים לרטוט ובעקבות כך,
הטון ישמע יבש או חסר אוברטונים או שטוח וכדומה.
שיפור התבנית יביא לשיפור בצליל.
 
בחיי היום יום התבניות מתחלפות באופן ספונטאני ותת מודע.
בדיבור, קצב ההתחלפות -באופן כללי- גדול יותר מאשר בשירה.
בשירה ישנה התרחבות ושהייה ארוכה יותר בתבנית מסוימת
לעיתים תנועה אחת יכולה להמשך על פני תיבות רבות.
 
החזקת טון לאורך זמן וכן הדיוק בפי'ץ המוסיקאלי קשורים גם הם בתבניות ואיכותן.
 
היכולת להחזיק את התבנית השרירית של תנועה מסויימת באופן מודע ולאורך זמן,
והיכולת לשמור עליה דינאמית וגמישה, היא בעלת חשיבות רבה להכרת הקול,
לשיפור איכות הצליל, לדיוק, ולשכלול השליטה הקולית.
 
התבנית השרירית היא מבנה. התבנית צריכה לענות על כמה פרמטרים.
היא צריכה להיות יציבה אך גמישה מספיק כדי לעמוד בכמויות האנרגיה המשתנות.
היא צריכה להיות מעוצבת כך שתאפשר לויבראציה לרטוט ללא הפרעה בגבהים משתנים.
 
התבנית היא עמוקה ואינה כוללת רק את השרירים החיצונים, לראייה -  דיבור מהבטן.
בדיבור מסוג זה, השרירים החיצונים כמעט ואינם נעים ובכל זאת הדיבור מובן וברור.
שליטה בשרירים הפנימיים דורשת מודעות ואימון.
 
תבנית טובה היא תבנית המאפשרת לדבר או לשיר בפה סגור באותה הקלות כמו עם פה פתוח.
 
שינוי התבנית נובע דבר ראשון מהמודעות לתבנית הקיימת. הטמעת תבנית חדשה
דורשת אימון בפועל, עד שמערכת העצבים תתרגל לדרך הפעולה החדשה.
הדבר דומה לשינוי היציבה, הוא דורש התארגנות חדשה של כל הגוף ומשפיע על הדימוי העצמי.
 
אין הבדל בין היכולת לשנות את התבניות לבין הסתגלות למצב חדש.
 
החזקת התבנית נעשית על-ידי הכוונה ולא בכוח שרירי.
 
שינוי הכוונה ישנה את התבנית ושינוי התבנית ישנה את הכוונה. 
 
התבנית היא הקובעת לאיזה חלל תהודה הרטט זורם.
 
מכיוון שהתבניות נוצרו בתקופת ילדותנו ונלמדו באופן תת הכרתי הן בעלות אופי מסוים. התבנית היא דבר גמיש .
 
התבניות נלמדות בילדותנו עי חיקוי והן ברמת התת מודע שינוי התבנית נובע מתוך רצון האדם ומודעותו.
 
שינוי התבנית ישנה את הכוונה והכוונה את התבנית.
 
דרך הכרת התבניות מאפשרת את פיתוחה של המערכת הפרופריוספטית במהירות רבה יותר.
 
 
 
 
 
 

 
 
Top page כל הזכויות שמורות . 
לייבסיטי - בניית אתרים